Son yıllarda, ürkütücü denecek kadar büyük hızla artan ve özellikle genç nesli adeta zehirleyen bir tehlikenin adıdır bence dijital spor …
Peki hakikaten tüm dünyada federasyonlaşan bu alan, gerçekten spor branşı sınıfında olmayı hakediyor mu ? Gelin birlikte kıyaslayalım şu teknolojinin doğurduğu sporlar ile alışılagelmiş anlamda sporu…
Spor, sağlıkla doğrudan ilişkili ve kabul edilebilir, makul riskleri olan, aynı zamanda sağlığı olumlu yönde artıran faaliyetler bütünüdür. Sporun temelinde ilk şart olarak fiziksel bir efor sarfetme kuralı yani hareketlenme, aktivite vardır.
Oysa ki dijital spor dediğimiz bu yeni ekolde, ki; bana göre adı bilgisayar oyunu olan bu uğraşlarda , saatlerce bilgisayar başında, yada movie özellikli bir ekran karşısında durarak kafa yoruyor insanlar. Belki zihnen çalışmış olunuyor ama, bedenen kazanılan sadece hareketsiz geçirilen saatler, postür bozuklukları ve uykusuz kalarak yaşam kalitesini farkında olmadan düşürmek oluyor … Bilgisayar oyunları çocuk ve gençleri sokaktan, koşturmaktan ve diğer sosyal-sporsal etkinliklerden alıkoyuyor. İlk bakışta bu iyi bir şeymiş gibi görünse de uzun vadede pek çok fiziksel ve sosyo-psikolojik gelişimi zarara uğratan üzücü bir gerçektir.Sonuçta sohbetten, toplumsal bütünlükten uzak, duruşu bozuk bir nesile sahip oluyorsunuz.
İşin bence en trajikomik yanı da, bu dijital oyunları cazip gösterme çabasında olan bilgisayar oyun firmalarına göre; oyuncular, yani sporcular, kendilerini geliştirebilmek için aylarca, oyun oynamak, bir nevi antrenman yapmak zorundalar ve bu antrenmanlar da gayet çileli antrenmanlar olarak, kullanılan ekipman ve diğer şeyler için harcadıkları para da cabası gibi yansıtılıyor. Belki, bunların bilgisayar oyununda iyileşmek için gerekli antrenman ve harcamalar oldukları konusunda haklılar ama bu faaliyetler ne derece spor ahlakını yansıtabiliyor? Nitekim bilgisayar oyunları alanında yapılan istatistik ve anket çalışmaları göstermektedir ki bilgisayar oyunlarını fazla oynayanlar spor ahlakının tam aksine aşırı hareketsiz bir yaşama maruz kalmaktalar. Bu durumda pek çok hastalık riskine de davetiye çıkarılmış oluyor. Unutmayalım; her şeyden önce, olimpik spor branşlarının kas-iskelet sistemi üzerindeki faydaları binlerce kez bilimsel olarak kanıtlanmış iken, elektronik sporlar; kas-iskelet sistemine zarar verecek bir hareketsizliği önkoşmaktadır…
Elektronik oyun firmalarının gösterdiği birkaç araştırmada bilgisayar oyunlarının refleksif ve koordinatif beceriler üzerine olumlu etkileri görülmüş. Bu tür koordinatif beceriler esas olarak sportif uygulamalar ile geliştirilebilecek özelliklerdir, başka ayrıntıya da gerek yoktur açıkçası.
Tüm dünyada “serious game”denilen tarzda uygulamalı ve öğretici oyunların tek önemli getirisinin ekonomik anlamda firmalara para kazandırmak olduğu gerçeğini unutmamak gerekir! Ülkemizde büyük bir hevesle önce kabul edilen ve sonrasında yetersiz altyapı sorunları nedeniyle yasal engellere takılıp kapatılan Dijital Oyunlar Federasyonun da öncelikli olarak saha içinde gençlerin gelişimine katkıda bulunacak gerçek spor uygulamalarına yönelik yatırımlar yapması ülkemiz lehine
“Sevgi ve Sporla Kalın”
Pınar Pınarlı Önen